تجربتى الثانية من زراعة الاسطح
النتائج 1 إلى 6 من 6

الموضوع: تجربتى الثانية من زراعة الاسطح

المهنة
    مهندس

2.    روابط المنتدى

المهنة
    خريجة جامعية

ماشاء الله ربنا ياركلك فى شتلات الطماطم وتحصل منها على محصول وفير بأذن الله

المهنة
    مدرس

بسم الله ماشاء الله حاجة جميلة بس ياريت لو حضرتك تفيدنا منين اقدر اشتري السرام بتاع الصوبة و المحلول المغذي و ياتري الاسعار ايه و فيه نقطة مش عارف حضرتك هتتعامل معاها ازاي في المستقبل لما الشتلات تكبر هتثبتها ازاي فوق المواسير و ياتري فيه اي اصابة بتوصل لشتلاتك لاقدر الله في هذا النظام لان انا اتهريت امراض فطرية و اتخرب بيتي في المبيدات و موفق باذن الله

المهنة
    مهندس

ربنا يباركلك بالنسبة للسيرام من شبرا الخيمة عند مصنع كريستال عصفور ودى رقم الرجل 01005003692
    نسبة 63 % سعر المتر 3.75 ج وبالنسبة للمحلول من وحدة الاراضى الكاحلة بشبرا الخيمة كلية زراعة عين شمس وسعرة ا,ب اللتر 5 ج اما باالنسبة للشتلات اشيلها بالاكواب واضعها فى المواسير بع شهر من زراعة البذرة لاشك لازم نسبة امراض عشان انت بتزرع عضوى بس اهم حاجة لاتتعدى حدود 20 % والوقاية خير من العلاج دايما ترش كل اسبوع كبريت ميكرونى ونحاس ومحلول الشطة والثوم ومحلول الاسبرين بتاع الصداع وانشاء الله خير

المهنة
    مدرس

شكرا جزيلا بس عايز الفت انتباهك انه لو لاقدر الله حدث عندك اصابة و لا الكبريت و لامحلول الثوم و الفلفل و لا الصابون بياثر ان جربت الحاجات دي من فترة و كان فشل زريع و في النهاية لجات للمبيدات باهظة الثمن بس بتجيب من الاخر و بتنفذ الدنيا بس اعتقد كونك مغطي بسيرم هيمنع عنك اضرار كثير و ان شاء الله ان كمان اقفل بيهم و ادينا بنتعلم ا ب زراعة

المهنة
    Accountant

طب أنا عندي كام سؤال ؟؟؟ لو تتكرم حضرتك عليا و تفيدني
    1- طيب هو المبيد الحشري الي مصنوع من البكتريا ده بيستخدم إزاي و هل هو في الزراعة المائية ولا في الزراعة بالبتموس
    2- إيه النحاس ده؟؟؟
    3- ما هو الكبريت المكروني ؟؟؟
    4- و تقريباً إنتاج الطماطم في الزرعة الواحده بتعمل أد إيه ؟؟؟
    5- و هل الزراعة المائية أسرع من الزراعة في البتموس ؟؟؟
    6- بالنسبة للشتلات ... إيه قصد حضرتك أنها ممكن تكون عندك غير معرضة للإصابة و إيه هي نوع إحتمالية الأصابة ؟؟؟

أتمنى أن حضرتك تسعدني في أستفساراتي و أني أكون خفيف على الموضوع